Мої уроки

Тема: Роздуми про безсмертя людини в «Легенді про вічне життя» І.Я.Франка.
Мета: ознайомити учнів з філософською поезією І.Франка, проаналізувати особливості використання біблійних мотивів і образів, умовність художнього світу у «Легенді про вічне життя», удосконалювати вміння здійснювати ідейно-художній аналіз твору, з’ясувати причини душевних страждань персонажів;
розвивати критичне мислення, увагу, зв’язне мовлення під час висловлення власної думки, формувати життєві, інформаційні компетентності; сприяти  вихованню високих моральних якостей, прагнення цінувати кожну мить життя, вміння розуміти емоційний стан людини.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет І.Франка, збірки творів, учнівська  презентація, музика, тлумачний словник, відеоролик, схема на дошці,  учнівський колаж, ілюстрації, горіхи.

                                                         Хід уроку:       
І.Оргмомент .
(музика – хор монахів)
Скільки існує на землі людство, стільки й мріє про вічне життя. З давніх часів люди шукають еліксир молодості, вірять в існування чудодійних криниць, магічних предметів, що допоможуть подовжити життя. Ми не хочемо вірити,  що все, що надбали, повинні будемо залишити і піти з життя так само ні з чим, як і прийшли у цей світ. Але в кожного свої причини жити вічно. Такі роздуми приходили і до І.Франка, коли він був тяжко хворий, пережив нещасливе кохання, підступи друзів і ворогів, цькування уряду.
-         Чи хотіли б ви жити вічно? Чому?
-         Можливо, ваша думка зміниться з цього приводу після сьогоднішнього уроку. А працювати ми будемо над «Легендою про вічне життя», яка входить до збірки «Мій Ізмарагд». Твір надзвичайно місткий і допоможе вам зробити правильний вибір у життєвих ситуаціях.
-         Протягом уроку пропоную заповнювати «Скриньку знань» (див. додаток)

ІІ. Основна частина.

У різні часи людина звертається до Біблії як Книги книг. Звернувся до неї і І.Франко, який , гармонійно поєднуючи міфи, апокрифи, біблійні легенди із власним світобаченням, творчою уявою, неперевершеною поетичною майстерністю створює оригінальні твори. Через Франкове світобачення вони набувають особливих рис, які й різнять їх від біблійних текстів. Інакше розгортається сюжет, змінюється форма, іншим стає духовне, моральне наповнення.
«Я бажав зробити, - пише автор, - свою збірку наскрізь моральною».
Збірку «Мій Ізмарагд» Франко назвав не випадково.
Повідомлення
У староруській літературі «Ізмарагдами» називалися збірки статей  і притч морального характеру, в яких читач знаходив відповіді на питання повсякденного життя. Вірші збірки автор назвав «дітьми страждань»,  бо творилися вони впродовж 15 років у несприятливий час (хвороба очей). Збірка показала прийняття Франком християнської етики. Головними є роздуми  про добро й зло, красу й вірність, обов’язок і зміст людського життя.

Використовуючи казковий сюжет, І.Франко порушив важливу філософську проблему про життя і смерть.
-         Чому ж автор назвав свій твір саме легендою? Пригадайте, що називається легендою (ТЛ).
Легенда — народна оповідь про життя  якоїсь особи чи незвичайну подію, оповита фантастикою, казковістю. Ці твори часто носили повчальний характер.
-         Зараз «Історики» познайомлять нас із реальними людьми, що стали прототипами художніх образів твору.
(Учнівська презентація)


-          Окрім них, є ще два персонажі: аскет і куртизанка. Поясніть значення цих слів. (словник)

-         Як же розгортаються події в легенді? Пропоную відтворити шлях горіха. Малюнок горіха фіксується на дошці.
(вибудовується схема образів і стосунків між ними на дошці. Зв’язок між Македонським і Роксаною, Македонським і Птоломеєм спочатку промальовується, а згодом витирається (зникає))
(див. додаток)

-         Доберіть влучні метафори для характеристики внутрішнього стану героїв.


-         Спробуйте передати настрій і почуття персонажів у різні моменти життя (наприклад, аскета, коли той отримує у подарунок горіх; Роксани, коли вона передає горіх  Птоломею; Олександра, коли він дізнається про зраду, і т.д.)
-         Розкрийте причини страждань персонажів.
-         Чому, на ваш погляд,  саме горіх дарували?
( «Чарівний горіх» - образ-символ сили, прихованої всередині. Зерно – символ життя.)
-         Чому Олександр все ж таки не скористався другим шансом? Чому він спалив чудодійний горіх, що приносив безсмертя людині?
(Македонський ототожнює  зраду Роксани із духовною смертю, руйнуванням цілісності духу, гармонії. Через розвиток сюжету Франко зображує трагедію, а водночас і прозріння людини, яка не може жити в тенетах лицемірства, облесливої любові, ошуканства. Аморальна особа стає «порожнім горіхом», і тільки моральне очищення може порятувати її від духовної смерті.
Олександр у болях жорстоких лежав
І в руці своїй плід чудодійний держав.
«Вічно жить і любить! День за днем! День від дня.
А життя – то борня! А любов – то брехня!
Вічно жить у борні! Биться в сітях брехні!
День за днем! День за днем! Без кінця! Ні, ох, ні!
Не для нас, о богине, твій божеський дар!
Хоч над світом я цар, та над серцем не цар.)

-         Як ви розумієте вислів «духовна смерть»?

-         Чи можемо ми говорити про духовну смерть героїв?

-          Про кого можна так сказати?

-         Доведіть вашу думку словами з тексту.
-         Сформулюйте тему та ідею твору.
(тема:  поетичний роздум про смисл буття людини;
 нерозділене кохання, зрада, брехня;
Ідея: сенс, цінність людського життя.
«А без щастя, без віри й любові внутрі Вічно жить — се горіть віку вік на кострі!»)
ІІІ. Закріплення матеріалу
-         Я вважаю, що в людини завжди є вибір. А ви як думаєте? Що могли обрати персонажі легенди?
(приклеюються на дошці терези, з одного боку – старість, смерть, з іншого – вічна молодість)

-         Без чого герої не хотіли вічно жити? (любов, вірність)
-         Чи можна купити кохання?
-         Порівняйте  ваш варіант відповіді із древньою мудрістю:
За гроші можна придбати гарне ліжко, але не спокійний сон, можна купити вишукані страви, але не апетит, можна дістати дорогі ліки, але не здоров’я, можна придбати розкішний будинок, але не домашній затишок, можна купити книгу, але не розум. Можна прожити вічно, але не пізнати радості взаємного кохання.
-         Повертаюся знову до питання: «Чи хотіли б ви жити вічно?»
-         Що б ви зробили, якби чарівний горіх потрапив до вас?
-         Що «взяли б із собою в життя», прочитавши цей твір?
-         Кожна людина на певному етапі життя по-своєму розуміє щастя, у  кожного воно своє. Покажіть, яке зараз ваше щастя (створення колажу; синхронна демонстрація відеоролика «Притча про щастя»)
-         Розуміння  щастя з часом змінюватиметься. Сподіваюся, що сьогоднішній урок допоможе вам стати на правильний шлях і навчить цінувати життя.
ІV. Оцінювання .
V. Домашнє завдання
1.Написати лист-звернення до одного з персонажів твору (на вибір).
2. Дібрати афоризми про щастя.
3. Визначити віршовий розмір, вид строфи, риму, спосіб римування.
VІ. Підсумок уроку

-         Я хотіла б кожному з вас подарувати горішок. Загадайте найщиріше бажання, і нехай воно збудеться. Вірю, що горіх подарує вам молодість, кохання, силу та незламність духу.
Притча про щастя

Александр
Танець Роксани
Хор монахів
Македонський
Птоломей


Немає коментарів:

Дописати коментар